Naast alle bloemen en planten die al op de markt beschikbaar zijn, worden continu nieuwe en verbeterde soorten ontwikkeld door veredelaars. Als eerste schakel binnen de gehele sierteeltketen, hebben veredelaars een grote rol als het gaat om duurzaamheid. In dit artikel lees je alles over dit proces en de rol van duurzaamheid bij ontwikkeling van nieuw aanbod.
De invloed van consumenten en duurzaamheid in veredelingskeuzes
Consumenten hechten steeds meer belang aan duurzaam geteelde bloemen en planten, hier kunnen we niet meer omheen. Stap voor stap komt er steeds meer naar buiten over wat de branche allemaal doet voor een groene toekomst. Denk hierbij aan recycling, minimaliseren van beschermingsmiddelen en biologische teelt. Minder bekend is wat er eigenlijk gebeurt in de stappen hiervoor, bij de creatie van gloednieuwe bloem- en plantsoorten.
Weerbaarheid
Voor het terugdringen van beschermingsmiddelen is genetische resistentie van bloemen essentieel. Dit houdt in dat de bloem beter bestand is tegen ziektes, plagen en andere stressfactoren. Bloemen met sterke karaktereigenschappen worden met elkaar gekruist om zo een meer weerbaar product te ontwikkelen. Deze zal bij de kweker in de kas minder middelen en aandacht vragen. Weerbaarheid van bloemen en planten draagt uiteindelijk bij aan de tevredenheid van de consument, die ook nóg langer kan genieten van gezondere bloemen in huis en de tuin.
Klimaat
Een selectie aan genetica wordt zo ontwikkeld, zodat koelere teelt en zelfs buitenteelt meer voor kan komen. Deze milieuvriendelijke benadering zorgt uiteindelijk voor energiebesparing. Andersom worden er ook producten ontwikkeld die juist beter presteren in een droog en warm klimaat, zodat hier juist minder water wordt gebruikt om deze te laten groeien. Door teeltprogramma’s optimaal af te stemmen op seizoen en locatie, worden grote stappen gezet.
Op de website van 365 dagen bloemen vind je per product de beschikbaarheid van alle seizoensbloemen.
Vermeerdering en productie
Nadat de nieuwe rassen uit het veredelingsproces zijn geselecteerd, om commercieel op de markt te komen, worden deze vermeerderd en wordt het startmateriaal voor kwekers geproduceerd. Dit kan zijn in de vorm van jonge planten of zaden. Ook in dit proces speelt duurzaamheid een grote rol.
In de productie van jonge planten staat circulariteit steeds meer centraal, met de focus op hergebruik en afvalvermindering. Chemische gewasbeschermingsmiddelen worden uit gefaseerd en vervangen door biologische methoden, zoals natuurlijke bestrijders.
Doordat veredelaars en productiebedrijven van startmateriaal zorgen voor een duurzamere start van bloemen en planten, kan de gehele keten zich verder ontwikkelen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld complete footprints te berekenen en de consument nog beter te informeren over welke stappen er worden gezet voor een duurzamer boeket op tafel!
Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws, events en interessante updates?
AbonneerDe campagne ‘365 dagen bloemen’ is een initiatief van de promotiecommissie 365 dagen bloemen. Ruim 1.800 kwekers uit 15 verschillende landen maken dit mogelijk. Zij telen ruim 150 verschillende bloemen, die het gehele jaar door worden gepromoot op basis van de beschikbaarheidsdata van Royal FloraHolland. De doelstelling van de campagne ‘365 dagen bloemen’ is het samen ontwikkelen van verkoopkansen voor de bloemist.
Samenwerken? We zijn bereikbaar via hello@365daysofflowers.com .
Disclaimer en gebruiksvoorwaarden