Terug naar overzicht

“Elk ontwerp begint met een visie”

Sarah Dikker is masterflorist, die haar inspiratie vooral uit het buitenland haalt. Ze vertelt over hoe dat bij haar vaak in zijn werk gaat.

“Reizen heeft mijn kijk op bloemen compleet veranderd”, zegt Sarah. “Toen ik op mijn 21e naar Amerika ging, was ik verbaasd over hoeveel geld daar werd uitgegeven aan bloemendecoraties. Bloemen werden perfect afgestemd op tafelkleden en interieurs – een niveau van detail dat we in Nederland minder kennen.” 

Voor Sarah begint elk ontwerp met een visie. “Inspiratie ontstaat in mijn hoofd; ik zie het in 3D. Het idee staat meteen vast, en daarna moet het uitgewerkt worden: van technische tekening tot 3D-visualisatie en voorbeeld composities, materiaalgebruik en het verhaal erachter. Cultuur en het verhaal van de mens spelen hierin een grote rol, Uiteindelijk gaat het om het vertellen van een verhaal, en bekrachtigen van een bepaalde uiting. We werken in een branche waar we gevraagd worden om emotie en waarde tot uiting te brengen. Daar moeten we niet te licht over denken. Een event is niks zonder aankleding het is essentieel bij de belevenis, de uitstraling. Het uiterlijk van bloemen snapt iedereen, en is een wereldse taal die iedereen begrijpt.”

Bijzondere creaties

Haar meest bijzondere creaties? “Ik geef mezelf altijd de opdracht om alle basisgedachten over esthetiek opnieuw te beleven en om continu te blijven verrassen. Mijn doel is altijd om een werk neer te zetten dat zó krachtig en passend is bij het verhaal, dat het emoties losmaakt. Als dat lukt, heb ik mijn missie volbracht. In plaats van een bloemstuk op een statafel heb ik daarom ooit bomen ontworpen waar je onder kunt staan. De takken waren volledig behangen met bloemen.”

Abonneer je op het magazine

Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws, events en interessante updates?

Abonneer

De campagne ‘365 dagen bloemen’ is een initiatief van de promotiecommissie 365 dagen bloemen. Ruim 1.800 kwekers uit 15 verschillende landen maken dit mogelijk. Zij telen ruim 150 verschillende bloemen, die het gehele jaar door worden gepromoot op basis van de beschikbaarheidsdata van Royal FloraHolland. De doelstelling van de campagne ‘365 dagen bloemen’ is het samen ontwikkelen van verkoopkansen voor de bloemist.

Samenwerken? We zijn bereikbaar via hello@365daysofflowers.com .

Disclaimer en gebruiksvoorwaarden
Abonneer op campagne van 365 dagen bloemen en ontvang gratis ons magazine.
Abonneer