Terug naar overzicht

Pak uit met een XXL boeket

In dit magazine laten we graag mensen aan het woord over ondernemen in de bloemen. Deze keer geeft Koen van Malderen, directeur van de KUFB, tips om meer te verkopen door boeketten in verschillende prijsklassen aan te bieden. Een XXL-boeket mag daarbij niet ontbreken.

“Een bijzondere bos bloemen, bij voorkeur seizoensbloemen: daarvoor komen mensen naar een bloemenwinkel. Je moet echt meerwaarde bieden,” zegt Koen van Malderen, directeur van de KUFB, de beroepsvereniging voor floristen in België. “Wij raden onze leden bijvoorbeeld aan om heel mooie etalages te maken. Echt groots. Een XXL-boeket past daar heel goed bij. Dan denken mensen: wow, dat is leuk. En dan komen ze vanzelf naar binnen.”

Deel je vakkennis

Een XXL-boeket is meer dan een eyecatcher. “Je zult zien dat je het XXL-boeket ook gaat verkopen. Klanten hebben een budget in gedachten, maar zien ze een heel mooie bos voor 60 euro, dan kunnen ze gaan twijfelen. Het is de taak van de bloemist om de klant dan mee te nemen naar het grotere boeket, door bijvoorbeeld te vertellen over de verzorging en de bloemen. Laat hier je vakkennis zien.”

Welke prijsklassen?

Niet elke klant zal voor het XXL-boeket kiezen. “Het is belangrijk om keuze te bieden. In de winkel kun je verschillende boeketten laten zien die van het XXL-boeket zijn afgeleid, bijvoorbeeld in twee of drie prijsklassen. Welke prijsklassen dat zijn, is afhankelijk van je klanten. Hebben jouw klanten wat te besteden, zet dan geen boeketten van 10 euro neer, maar bijvoorbeeld van 25, 30 en 35 euro.”

Met vaas

Mooie boeketten zet je niet in emmers op de grond... “Dan verkoop je echt alleen de bloemen. Presenteer je de bloemen in mooie vazen, dan zijn klanten eerder geneigd om de vaas erbij te nemen. Kies dan ook voor vazen die qua prijsklasse meegaan met de boeketten, dus bij een duurdere bos ook een duurdere vaas. En neem de vaas mee in je verhaal: met deze vaas erbij is het een prachtig geheel.”

Bijblijven

Nog een laatste tip van Koen: “Zorg dat je bijblijft: bezoek evenementen, doe workshops en ontdek nieuwe trends. Daar wordt je vak ook interessanter van. Je mag trots zijn op je job!” De KUFB ondersteunt bloemisten in heel België: voor het creatieve deel werken zij samen met groothandels waar workshops worden gegeven. Kijk voor het aanbod op www.kufb.be.

Abonneer je op het magazine

Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws, events en interessante updates?

Abonneer

De campagne ‘365 dagen bloemen’ is een initiatief van de promotiecommissie 365 dagen bloemen. Ruim 1.800 kwekers uit 15 verschillende landen maken dit mogelijk. Zij telen ruim 150 verschillende bloemen, die het gehele jaar door worden gepromoot op basis van de beschikbaarheidsdata van Royal FloraHolland. De doelstelling van de campagne ‘365 dagen bloemen’ is het samen ontwikkelen van verkoopkansen voor de bloemist.

Samenwerken? We zijn bereikbaar via hello@365daysofflowers.com .

Disclaimer en gebruiksvoorwaarden
Abonneer op campagne van 365 dagen bloemen en ontvang gratis ons magazine.
Abonneer